Når dere er synlige på ulike steder på nettet og ønsker å spore hvor trafikken kommer fra, kan dere bruke såkalte UTM-parametre, eller UTM-tagger. Vil du vite mer om hvordan dere følger opp trafikken fra studentum.no? Her går vi gjennom og svarer på vanlige spørsmål om hvordan dere gjør det i deres Google Analytics-konto.
En UTM-tagg er en liten tekst som kan legges til i slutten av en URL, som hjelper dere å spore hvor trafikken kommer fra og hvilken kampanje besøkende har funnet dere gjennom.
De vanligste UTM-taggene er source, medium og campaign. Medium viser hvilken kanal de besøkende kommer fra, for eksempel mail, sosiale medier eller organisk. Source viser hvilken kilde besøkende kommer fra, som Google, studentum.no eller Facebook. Campaign viser navnet på kampanjen.
Fra deres skolepresentasjon:
https://www.studentum.no?utm_campaign=skolenavn-skolepresentasjon&utm_medium=referral&utm_source=studentum.no
Fra en av deres utdanninger:
https://www.studentum.no?utm_campaign=skolenavn-utdanningsnavn&utm_medium=referral&utm_source=studentum.no
I Google Analytics kan dere blant annet følge trafikken inn til deres hjemmeside, hvordan en besøker bruker deres funksjoner og navigerer seg rundt, eller hvor mange som har konvertert.
Hvilken rapport dere skal se på for å følge opp kampanjene deres er avhengig av hvilken Google Analytics-versjon dere har.
Bruker dere Universal Analytics kan dere bruke Source/Medium-rapporten, som dere finner under Acquisition → All Traffic → Source/Medium. Se deretter under første kolonnen til venstre for å finne hvilken kilde besøkeren har kommet fra.
Dere kan også se under Acquisition → Campaigns → All Campaigns. Her kan dere se trafikken til spesifikke utdanninger eller fra deres skolepresentasjon.
Dersom dere bruker Google Analytics 4, en av de nyeste variantene, kan dere følge trafikken under Reports → Acquisition → Traffic Acquisition. Når dere er inne i rapporten må dere legge til source/medium i rapporten manuelt. For å gjøre dette klikker dere først på det lilla plusstegnet ved siden av kolonnen "users", deretter Sessions Acquisition → Session source/medium.
I rapporten ser dere ulike kolonner med ulike tall, men hva betyr de egentlig?
Her finner du en bra guide om Google Analytics, for deg vil lære mer om hvordan du bruker verktøyet og kommer igang med digital analyse.