5 tips på hvordan du kan du forbedre ditt nyhetsbrev

Bruker utdanningsinstitusjonen du arbeider for å sende ut nyhetsbrev? Markedsføring gjennom e-post og nyhetsbrev er en kraftfull og viktig kanal for å nå din målgruppe. Det er derfor viktig at du holder deg relevant og interessant for mottakeren. Nedenfor finner du våre beste tips for hvordan du enkelt kan forbedre ditt nyhetsbrev.

1. Skriv personlig
    Tenk på at du skriver til én person. Bruk derfor gjerne personlige pronomen i entall, som for eksempel du og deg, i stedet for dere og de. Du kan også være enda mer personlig gjennom å starte nyhetsbrevet med mottakerens fornavn, for eksempel «Hei Julie». Mange markedsføringstjenester for e-post tilbyr funksjoner hvor du automatisk kan hente mottakerens fornavn fra databasen og dermed slipper å gjøre arbeidet manuelt.

2. Sett tydelige mål
    Hva vil du oppnå med utsendelsen? Sett tydelige mål før du sender ut nyhetsbrevet slik at det blir enklere for deg å følge opp på resultatet. Eksempel på mål kan være klikk, interessemeldinger, søknader til en spesifikk utdanning, påmeldte til et webinar eller antall nedlastninger av en rapport.

3. Tilpass nyhetsbrevet for ulike skjermstørrelser
    På samme måte som du tilpasser din hjemmeside til ulike skjermstørrelser, er det viktig å gjøre det samme for utsendelser. Mange leser sin e-post og nyhetsbrev på farten, så sjekk gjerne hvordan nyhetsbrevet ser ut på ulike enheter før du trykker på send.

4.  Be noen om å lese korrektur
    Før du sender ut nyhetsbrevet kan det være bra å be om et par ekstra øyne på utsendelsen fra en kollega. Be gjerne din kollega om tilbakemelding om hvilken opplevelse nyhetsbrevet gir, samt lese teksten, se etter stavefeil og sjekke at alle lenker fungerer og går til de riktige sidene.

5. Test deg fram
    For å finne ut av hva som fungerer best for dine mottakere og din utdanningsinstitusjon, er det viktig å teste ulike fremgangsmåter. Mange markedsføringstjenester gjennom e-post tilbyr muligheten til å gjøre A/B tester. En A/B test er en metode brukt for å teste to ulike parameter mot hverandre for å se hvilket som fungerer best.

Tips på hva du kan A/B teste:

•  Hvilken dag og tid på døgnet nyhetsbrevet sendes ut

• Ulike tekster i emnelinjen

•  Ulik tekst eller farge på CTA-knapper

Vi på studentum.no tilbyr ulike typer av e-postmarkedsføring. Hver måned sender vi ut et nyhetsbrev til vår database med over 35 000 utdanningsinteresserte. Som vår samarbeidspartner har du mulighet til å ha en annonse i vårt nyhetsbrev, hvor målet er å få våre medlemmer til å velge en utdanning hos dere.

Vil du vite mer om hvordan du kan annonsere hos oss på studentum.no? Ta kontakt!

Til kontaktskjema
Picture of Karoline Sten