Ikke vent med første kontakt - ta vare på dine leads!

Hvordan håndterer du interessemeldinger?

Tar du tak i de med én gang, eller venter du til senere? Hva du velger å gjøre kan påvirke hva interessemeldingen leder til. Det er derimot ikke kun hvor fort du svarer som avgjør resultatet. Vi har derfor samlet våre tips på hvordan du kan konvertere en interessemelding til en student ved din skole.

Det er viktig å smi mens jernet er varmt. Iblant har man ikke mulighet eller ressurser til å ta kontakt med leaden direkte når den kommer inn i innboksen. Hvis det er tilfellet kan det være gull verdt å stille inn et autosvar. På denne måten forsikrer du potensielle studenter om at deres spørsmål kommer til å bli besvart. Den aller enkleste måten å gjøre det på er å stille inn et autosvar som takker for interessen og informerer om at de vil bli kontaktet så fort som mulig. Vi har også noen flere tips for å håndtere dine leads!

Tilpass autosvaret

Et av de enkleste trinnene for å bygge tillit hos en potensiell student er ved å tilpasse autosvaret. Ved å bruke navnet på interessenten og studiet som personen er interessert i, kan du starte et mer personlig forhold til den potensielle studenten.

Fremhev anmeldelser og referanser

Vi nordmenn kvier oss for å begi oss ut i ukjent farvann. Ideelt sett ønsker vi å lese og høre hva andre synes om et produkt eller en tjeneste før vi tar en beslutning. Det samme gjelder ved påmelding til et studie! Derfor kan du gjøre lurt i å få en tidligere student til å legge inn en omtale for din skole. Ved å vise frem hva andre studenter er fornøyde med, kan du forsikre potensielle studenter om at de har gjort det riktige ved å velge nettopp den skolen du representerer.

Våg å bruke video

Si det med video! Fordelen med video er at budskapet føles mer personlig og profesjonelt, men det trenger ikke være komplisert. Du kan til og med filme med mobilen din. De fleste mobiler har i dag et godt nok kamera til å kunne ta opp korte profesjonelle snutter! Husk å takke for den viste interessen og fortell litt mer om hvordan du kan hjelpe dem, samt at du kommer til å ta kontakt så fort du har mulighet.

Ta kontakt fort

Vi har nevnt det før,  men det er et av de viktigste punktene. Ikke vent med å ta den første kontakten når du får inn et lead! Det kan godt være at  du ikke er den eneste aktøren besøkeren har lagt inn en henvendelse hos - men du kan sørge for å være den første som tar kontakt med dem!

Pass på dine leads

Har du kontaktet personen, men ikke fått ytterligere tilbakemelding? Sørg for å følge opp. Har de vist interesse tidligere? Kanskje oppstod det et problem, men at de fortsatt kunne tenke seg å studere ved en senere anledning? Hold dem varme med utsendelser eller oppfølging via telefon/e-mail.

Ønsker du flere tips eller hjelp til å markedsføre dine studier? Kontakt oss, så forteller vi deg mer!

Bestill et møte

Picture of Frida Holst Pettersen