7 tips for å øke studentrekrutering

 

Med et stadig bredere utdanningstilbud, flere skoler på høyere nivå å velge mellom og større konkurranse om studentene, har det blitt vanskeligere rekruttere studenter. 

Hva kan dere gjøre for å nå rekrutteringsmålene og fylle studieplassene? Her noen måter å påvirke søknadstallene på:  
 

1. Start studentrekrutteringen tidligere

Dagens unge benytter en rekke ulike teknologiske plattformer for å knytte kontakter. Det er viktigere enn noen gang å møte målgruppen der de er, men det holder ikke å bare være synlige – det riktige budskapet må komme frem raskt og tydelig. 

Skoler må engasjere seg i meningsfulle samtaler og bygge relasjoner med potensielle studenter. Dette betyr å bli kjent med studentene, finne ut av hva som motiverer dem og hva som holder dem tilbake. Ved å nå ut tidlig til elever på videregående skole, gjennom deres foretrukne plattformer og medier, skaper dere ikke bare et engasjement, men formidler også rett budskap til rett tid og sted. 
 

2. Det handler om studenten 

Vis videoer og del historier om hva din skole har å tilby potensielle studenter, samt hvilke fordeler dette kan gi. I stedet for å si “Vi har over 50 studentorganisasjoner”, si “Du kan finpusse dine lederferdigheter med over 50 studentorganisasjoner å velge mellom”. Ved å være “du-sentrert” setter du et fokus på hva som er viktigst for dem. 
 

3. Formidle det store bildet 

Det er viktig å snakke om campuslivet, hovedfag og potensielle karrieremuligheter. Men hvilke muligheter har studentene utover den faglige kompetansen? 

Den yngre generasjonen er den mest informerte generasjonen til nå. De er interessert i å utgjøre en forskjell i verden, og brenner for ulike hjertesaker. Høyere utdanning er den del av en større reise for veldig mange studenter. Kanskje har dere et unikt tilbud for utveksling? La studentene få vite om dette! 
 

4. Gjør søknadsprosessen til en personlig opplevelse 

Personalisering er nøkkelen til kvalitativ og treffsikker rekruttering. Bruk elevenes navn, snakk til deres interesser og behov. Med gode CRM-systemer kan du samle inn pålitelig data som gir innsikt i hvilke budskap som bør komme frem, til hvilke målgrupper og til hvilken tid.  

Om en potensiell student er interessert et spesifikt fagområde, er det fornuftig å kun sende informasjon om spesifikt relevante studietilbud. Ved å sende en overflod av vage meldinger om andre studietilbud reduserer du sannsynligheten for at den potensielle studenten konverteres til en aktiv søker, spesielt om vedkommende vet nøyaktig hva hen vil ha. 
 

5. Involver foreldre/familie 

Ungdommer påvirkes fra mange ulike kilder, fra TikTok og “influensere” til venner og familie. 

Tenåringer er kanskje mer teknologikyndige, men foreldre har som regel mer erfaring og kan gi veiledning tilpasset sine barns utdannings- og karrieremål. Mange tenåringer involverer derfor sine foreldre i deres utdanningsvalg. Det er dermed avgjørende for skoler på høyere nivå å engasjere seg med foreldre og skape personlig tilpassede budskap.  

Design en landingsside, lag e-postkampanjer og send ut informasjonsbrosjyrer – bare til foreldrene. Dette vil gjøre at flere potensielle studenter er informert om bl.a. frister, åpent hus og studietilbud. 
 

6. Skap engasjement med video  

Med 2 562 millioner brukere på YouTube og 81% besøkende mellom 18 og 25 år, er det tydelig at videoer gir en merverdi. 

Når du publiserer videoer på din hjemmeside, i sosiale kanaler og e-poster, bygger du relasjoner med potensielle studenter. De kan kommentere, “like” og gå direkte til nettsiden for mer informasjon. Denne kanalen er viktigere enn noensinne! 
 

7. Se fordelene i personlig kontakt 

Personlig kontakt spiller en nøkkelrolle i rekruttering. Mange skoler på høyere nivå har stands på utdanningsmesser, besøker elevene på videregående skole og har åpne dager på campus. Møt studentene med åpne armer, vis frem skolen fra sin beste side, svar på spørsmål og gi innsikt i hvordan studiehverdagen kan se ut på deres skole. 

Tilby studentene også muligheten til å ta personlig kontakt med studieveiledere i etterkant av møtet. Ved å tilgjengeliggjøre denne tjenesten får studenten mulighet til å stille eventuelle spørsmål og diskutere dilemmaer som dukker opp i etterkant. 

Lykkes dere med å skape en følelse av tilhørighet og fellesskap på disse arenaene, samt møter de potensielle studentene på deres premisser med en personlig tilnærming, vil dere helt klart øke deres interesse og motivasjon til å begynne sin utdanning hos akkurat dere!

Picture of Guro Rønning
Guro Rønning

Digital Content Specialist & Account Manager på studentum.no