Hvordan bli best på TikTok

 

Er det mulig å lykkes med annonsering på TikTok, uten å ta eneste dansesteg? Vi har samlet våre beste tips til hvordan dere kan få mest mulig ut av deres TikTok annonser.  

TikTok har de siste årene kapret oppmerksomheten til internettbrukere og blitt en global sensasjon. Det finnes derfor et stort potensial for utdanningstilbydere som ønsker å markedsføre sine utdanninger på en engasjerende og dynamisk måte.  

Hva er TikTok og hva gjør man der?  

For dere som fremdeles ikke er helt kjent med TikTok er det kort fortalt en mobilapplikasjon der brukeren kan skape og dele korte videoklipp. Opprinnelig het appen Musikal.ly der fokus var musikk og dans, men har siden den gang utviklet seg til å inkludere alt fra humoristiske innslag, DIY-prosjekt til utdanningsinnhold.  

Selv om TikTok appellerer mest til unge brukere, når applikasjonen stadig en bredere demografisk gruppe. Det betyr at dere kan nå både fremtidige studenter, i tillegg til fagkyndige som ønsker å videreutdanne seg. På grunn av mangfoldet av innhold på TikTok har dette blitt en attraktiv markedsføringskanal for en mengde aktører.  

Ulike typer innhold

Det finnes hovedsakelig to måter å nå TikTok brukere på plattformen: gjennom organisk innhold eller betalte annonser. Organisk innhold er det dere lager og deler på egen hånd, mens betalte annonser gir dere muligheten til å bli synlig for spesifikke målgrupper. Uansett hvilken tilnærming dere velger, er kreativt og interaktivt innhold nøkkelen til å fange seerens oppmerksomhet og engasjement.  

Dette må dere vite om TikTok annonsering

Hvis dere ønsker å annonsere på TikTok er det noen viktige aspekter dere må å ta hensyn til. Før dere setter i gang, er det avgjørende å forstå målgruppen. Hvem er de, hva liker de, og hva trender på plattformen akkurat nå? Dette er viktig for å skape relevante og tiltalende annonser. 

Videre må annonsene tilpasses TikToks format. Korte og iøynefallende annonser fanger seerens oppmerksomhet. Interaktive annonser som oppfordrer brukerne til å handle eller delta, øker sjansen for at brukere engasjerer seg og sprer budskapet videre. 

Ta dere tid til å utforske TikToks annonseringsverktøy. Hvis dere har erfaring med annonsering på andre plattformer, som Meta, vil du sannsynligvis synes at navigasjonen er enkel. Sist, men ikke minst er det viktig å følge opp og analysere resultatene av annonsene deres for å optimalisere fremtidige kampanjer. TikToks egne analyseverktøy gir dere verdifull innsikt. 

 

5 tips for å komme i gang med TikTok annonsering  

Forstå deres målgruppeBild TikTok mockup 2
Det er viktig at dere forstår deres målgruppe og deres preferanser. Ta dere derfor tid til å undersøke hvilken type innhold som trender og engasjerer på plattformen hos målgruppen akkurat nå. Det vil være til stor nytte og kan hjelpe dere med å skape relevante og attraktive annonser.  

Gå mot strømmen  
Vær kreativ og skap innhold som skiller seg ut. Benytt dere av velskapt materiale, som ikke nødvendigvis er mobilprodusert. De fleste som scroller på sosiale medier gjør dette avslappet og relativt uoppmerksomt. Det er derfor viktig å bryte mønsteret for å skape en reaksjon hos brukeren.

Lag annonser med raske videoklipp
Dere har kort tid på å fange brukerens oppmerksomhet. Bruk fengslende elementer, et tydelig budskap og raske videoklipp. Annonser med fem klipp eller mer presterer for eksempel 171% bedre enn de mer færre og lengre klipp.

Legg fokus på lyd  
Tenk “sound first” i stedet for “eyes first”. Lyd er viktig for å beholde seernes oppmerksomhet, så inkluder populære låter og lydeffekter i annonsene deres.

Mål og analyser deres resultater
Som med all digital markedsføring er det viktig å måle og analysere resultater. Se nøye på klikkfrekvens, visninger og konverteringer, og utfør A/B-tester for å optimalisere innholdet. 

Ønsker dere å prøve TikTok retargeting gjennom oss på studentum? Les mer om hvordan vi kan hjelpe dere, eller få mer informasjon på et digitalt møte.  

 

Book et møte

Picture of Karoline Sten
Karoline Sten

Site Manager på studentum.no