Våre tips for å lykkes med studentrekruttering

 

Hva gjør dere for å engasjere, tiltrekke og få fremtidige studenter til å søke opptak på akkurat deres skole? Har dere en konkret fremgangsmåte for hvordan deres utdanninger skal være konkurransedyktige? Det hele handler om studentrekruttering, et uttrykk du kanskje har møtt på tidligere. 

Å velge utdanning er for mange en av de største avgjørelsene i livet. Noen har et par utdanninger må velge mellom, mens andre vet ikke hvor de skal begynne. Én ting de har til felles, er at de trenger veiledning for å kunne ta et informert valg. Studenter ønsker ofte å ta sin utdanning ved en skole som hjelper dem med å nå sine mål og karrieredrømmer, og skolene vil ha studenter som ønsker å jobbe for å få gode resultater. Gjennom innsikt og god kommunikasjon er dette mulig å oppnå. 

Hva er studenrekruttering - Få informasjon om deres målgruppe - 11 strategier for å rekruttere studenter


Hva er studentrekruttering? 

Studentrekruttering handler om å nå ut til, finne og rekruttere nye studenter til deres utdanninger. Det er umulig å drive en skole uten studenter. I tillegg er det viktig å få tak i de rette elevene, som gjør studentrekruttering spesielt viktig i den eksterne kommunikasjonen. 

Strategien for hvordan man arbeider med studentrekruttering bør sette den presumptive studenten i fokus. På grunnlag av denne kan dere skreddersy aktiviteter som hjelper, motiverer og inspirerer de rette potensielle studentene til å velge deres skole som studiested. Rekrutteringen bør blant annet bestå av kommunikasjon og markedsføring for å tiltrekke studenter og konvertere de som er interessert i deres utdanninger til å søke opptak. 

Prosessen for arbeidet med studentrekruttering pågår kontinuerlig og fortsetter selv etter studentene har begynt på sin utdanning. Den kan inkludere blant annet:

studentum.no-1
  • Definisjon av utdanningene og opptakskrav
  • Analyse av målgruppen
  • Planlegge kommunikasjon og markedsføringskampanjer
  • Sette opp en struktur for internt samarbeid mellom avdelinger
  • Ekstra informasjon og støtte til internasjonale studenter
  • Opptak av studenter
  • Introduksjon for nye studenter 
  • Oppfølging av nåværende studenter

Studentrekruttering er altså et komplekst arbeid som krever full oppmerksomhet, gjerne gjennom personer som er bra på å skape relasjoner og som kan støtte den potensielle studenten gjennom hele beslutningsprosessen. 

Få informasjon om deres målgruppe

Nøkkelen til suksess er å tilby rett utdanning til riktig målgruppe, men hvordan gjør man det? Avhengig av om dere ønsker å rekruttere lokalt, regionalt, nasjonalt eller internasjonalt vil fremgangsmåtene variere. For å få forstå målgruppen kan det være lurt å undersøke følgende: 

Hvor ligger etterspørselen? 

Sett opp en markedsundersøkelse til de besøkende på deres nettside og finn ut av hvilke faktorer som er viktig for dem når det gjelder utdanning. Det er også bra å  analysere statistikk fra for eksempel ssb eller Samordna opptak for å få oversikt over hvilke fagområder og utdanningstyper som er mest etterspurte. 

Hvilke jobbmuligheter finnes? 

For mange unge i dag er det viktig at utdanningen de velger har gode jobbutsikter. Det kan altså være vanskelig å rekruttere studenter til utdanninger med usikre fremtidsmuligheter. Et flott tiltak for å vise potensielle studenter at deres utdanning gir gode jobbmuligheter er å vise til samarbeid med næringslivet, som også kan være med på å sikkerstille at pensum hele tiden er relevant for arbeidsmarkedet. 

Sett en handlingsplan

For å rekruttere relevante studenter til deres utdanninger må dere være synlige og tilgjengelige der målgruppen er. For å oppnå dette bør arbeidet med studentrekruttering følge en konkret handlingsplan som tar for seg spørsmål som blant annet:

  • Hva er hensikten med arbeidet og hva vil vi oppnå?
  • Hvem vil vi nå ut til og på hvilken måte når vi målgruppen?
  • Har vi et satsingsområde hvor vi ønsker å legge et ekstra fokus for for å forbedre resultatet?
  • Hvilke tiltak må gjennomføres for å nå målet?
  • Når på året skal de ulike aktivitetene gjennomføres?
  • Hvordan arbeider vi med oppfølging av resultater?
  • På hvilken måte evaluerer vi arbeidet?

For å forstå hva som har fungert og ikke, kan det være bra å gjøre en analyse av de handlingene som har blitt gjennomført tidligere og resultatet av dem. Dette kan for eksempel gjøres ved å se på informasjon hentet fra tidligere e-poster, antall klikk på markedsføringskampanjer, feedback fra studenter og analyse fra deres egen nettside gjennom Google Analytics. Finn ut hva som har fungert bra og hvordan dere kan utnytte dette på best måte fremover. 

 

11 strategier for å rekruttere studenter

1. Klar og tydelig informasjon om studiet 

En av de viktigste informasjonskanalene for å rekruttere nye studenter, er deres egen nettside. Det er her den potensielle studenten leter etter utdanningsinformasjon. Det er også hit all trafikk fra deres markedsføringsaktiviteter bør styres. 

Sett opp gode utdanningsbeskrivelser som forklarer hva utdanningen handler om, hva studenten lærer, hvilke jobbmuligheter som finnes etter endt utdanning, opptakskrav og studiefakta som sted, pris, oppstart etc. Legg gjerne opp reportasjer fra tidligere eller nåværende elever, lærere eller andre ansatte som forteller mer om skolen og utdanningen, eller som for eksempel gir sine beste tips for å håndtere en stram studentøkonomi samt hvordan man finner en bra studentbolig. 

2. Kommunikasjon med deres leads
Step2

Det kan være en god idé å være tilgjengelige når deres leads leter etter informasjon på deres nettsider. Selvom dere har utfyllende utdanningsbeskrivelser kan den potensielle studenten sitte igjen med flere spørsmål, og et raskt svar kan være nøkkelen til at dere lykkes med å forvandle interessenten til en faktisk søker.

Sett opp en chat funksjon på deres nettsider, enten med forhåndsskrevne svar eller med en faktisk person som svarer direkte. Hvis dere først og fremst bruker e-post som kommunikasjonsmiddel anbefaler vi å sette opp et autosvar, slik at personen får en melding om at dere har mottatt henvendelsen samt informasjon om hvor lang tid det vil ta å få tilbakemelding. 

3. SEO optimalisert innhold

Vi lever i en tid hvor informasjon er tilgjengelig døgnet rundt og personer som leter etter utdanning kan finne denne på mange ulike steder. Det er derfor viktig at deres informasjon er den de potensielle studentene møter på først, og at deres spørsmål blir besvart. For å lykkes med dette må innholdet på deres nettsider SEO optimaliseres. 

Søkemotoroptimalisering er et samlingsbegrep for metodene som anvendes for å havne høyt oppe på resultatsidene til søkemotorene. Søkemotorens mål er å vise den besøkende de beste og mest relevante resultatene basert på søket. Ved å optimere deres nettside og dens innhold blir det mer tydelig for søkemotorene hvilket innhold dere har, samt hvor relevant dette er i forhold til konkurrentene. Dette er en kostnadseffektiv markedsføringsmetode hvor dere blir synlige der deres presumptive målgruppe befinner seg. 

4. Åpen dag på skolen 

For at fremtidige studenter skal få en smakebit på hvordan det er å studere ved deres skole kan dere arrangere en åpen dag hvor dere tar imot besøkende fra videregående skoler, i tillegg til andre som er interessert i å studere hos dere. Her kan dere for eksempel holde miniforelesninger innen ulike fagområder, gi en omvisning på campus, holde informasjonsmøter og la potensielle studenter møte nåværende studenter. Alt for at de besøkende skal få den informasjonen de trenger for å ta en beslutning om deres skole er riktig for dem. 

5. Besøk videregående skoler og delta på messer

For å sikre at dere når ut til flest mulig og at dere når målgrupper på spesifikke steder i landet, kan det være bra å fysisk besøke videregående skoler rundt om i Norge. Her får dere muligheten til å fortelle mer om deres skole og utdanningsmulighetene dere tilbyr, i tillegg til at studentene kan stille dere spørsmål direkte. Det kan være smart at en eller flere av deres studentambassadører er med på presentasjonene, slik at de potensielle studentene får dannet seg et bilde av skolen og deres utdanninger basert på en faktisk studieopplevelse. 

Delta også gjerne på eventuelle studiemesser, både fysiske og digitale. Her får dere direkte kontakt med studieinteresserte og muligheten til å stikke ut blant deres konkurrenter.

6. Markedsføring og google ads

Bruk ulike digitale kanaler for å markedsføre dere. Dere kan for eksempel legge opp annonser på sosiale medier, i aviser eller på andre nettsider som er velbesøkt av studenter. By på annonseplasser for spesifikke søkeord gjennom Google Ads og bli synlig på toppen av søket. 

Dere kan også benytte dere av andre formater, som for eksempel reklame i en podcast med mange unge lyttere eller plakater i busser dersom dere ønsker lokal markedsføring. Mulighetene er mange, så legg kruttet der deres målgruppe befinner seg.

7. Formidle deres budskap på video

Elever i dag bruker gjerne flere timer i uken på sosiale medier. De scroller på TikTok og Instagram og ser på på YouTube. Et godt verktøy for å tiltrekke nye studenter er derfor videomarkedsføring. Å skape videoer trenger ikke å være dyrt og tidkrevende. Mange ganger holder det at dere selv skaper kreative videoer på en informativ og personlig måte.

Gjennom videoer kan dere effektivt dele informasjon om skolen. Dere kan for eksempel svare på de mest stilte spørsmålene om en utdanning, eller ha en live-sending hvor dere gir en omvisning på skolen. Legg gjerne til tekst på videoene slik at man får med seg hva som skjer selv uten lyden på. I tillegg til å bruke videoene på sosiale medier, kan dere laste opp disse på relevante steder på deres nettsider. 

8. Synlighet på sosiale medier

Utnytter dere sosiale mediers fulle potensiale? Tilstedeværelse på sosiale medier er viktig i arbeidet med å tiltrekke nye studenter. Legg konsekvent opp engasjerende innhold der dere oppfordrer til interaksjon. Kanskje kan det være en idé å la studentambassadører fra ulike utdanninger styre kontoen i omganger? 

9. Karriereinformasjon

For flere unge i dag påvirkes valg av studier av karrieremuligheter. Noen tar sitt studievalg basert på dette og undersøker fremtidsmuligheter for å kunne ta en beslutning. Det kan derfor være bra om dere har slik informasjon tilgjengelig på deres nettsider. Skriv for eksempel et avsnitt under det respektive studiet om hva man kan jobbe med etter endt utdanning og hvordan fremtidsutsiktene ser ut. Henvis gjerne spørsmål videre til karriereveileder hvis dere har dette. 

10. Ivareta nåværende studenter for å øke interesse for videre studier

Selv om studentrekruttering i stor grad handler om å tiltrekke nye studenter til deres skole og utdanninger, er det også viktig å ivareta nåværende studenter. Tilbyr dere for eksempel videre studier i form av mastergrader, spesialiseringer, videreutdanning eller doktorgrader? For at det skal friste å ta videre studier på akkurat deres skole, er det viktig at studenten har en god opplevelse av skolen og vet hvilke muligheter som finnes. Sett gjerne opp informasjonsmøter hvor dere presenterer mulighetene, hva de innebærer og vær tilgjengelig for spørsmål. 

Fornøyde studenter leder til mer enn bare positive tilbakemeldinger. Tenk på at et godt rykte også er en svært effektiv måte å rekruttere nye studenter på.

11. Vær synlig der studieinteresserte leter etter utdanning

studentum.no er en av Norges ledende søkemotorer for utdanning, og som kunde hos oss får dere eksponering direkte mot målgruppen når de aktivt leter etter utdanning. Dere får trafikk til deres hjemmeside fra relevante besøkende og kontaktopplysninger for å komme i direkte kontakt med leads. 

Vil du vite mer om hva vi kan bidra med i deres studentrekruttering? Ta kontakt med oss så forteller vi mer! 

 

Bestill et møte med oss

 

Picture of Karoline Berg
Karoline Berg

Site Manager på studentum.no