5 grunner til å følge med på markedsføringstrender

 

Det kommer stadig nye markedsføringstrender. Det er kanskje fristende å tenke at alle trender tar slutt en gang og at det er mer verdt å legge pengene på andre mer etablerte kanaler. Før du fraskriver deg å teste ut en ny markedsføringstrend, bør du tenke på hva det er du sier nei til: 

 

1. Være tidsaktuell

Konsistent merkevarebyggingen er viktig, men hastigheten på den digitale utviklingen gjør det stadig vanskeligere å holde seg relevant på markedet. Et godt utgangspunkt for å følge med i tiden, er å hoppe på de nyeste markedsføringstrender. Ungdommer og unge voksne er de som holder seg mest oppdatert på de nyeste trendene og oppdateringene. Hvor mange av disse tror du leter etter en utdanning? 

Det heter trender av en grunn; mennesker bruker sin tid her. Tør dere å teste ut nye trender vil dere ikke bare nå ut til flere nye mennesker, men dere vil også vise at dere følger med på tiden. Dette er viktig for merkevarebyggingen. Dette betyr ikke at man skal hoppe på alle trendene som dukker opp, men tilpass etter deres merkevare og strategi.

 

2. Nå flest mulig i målgruppen

Det finnes enormt mange måter å drive markedsføring på. Vi når mennesker over hele verden på kort tid og med nye metoder, gjennom digital markedsføring. Vi har faktisk aldri brukt så mye tid på sosiale medier som vi gjør i dag og det ser ikke ut til å være en trend som kommer til å snu med det første. For å nå flest mulig i deres målgruppe, er det derfor vesentlig å følge med på trendene som dukker opp. Vær der forbrukerne er.

Du kan nå ulike aldersgrupper på ulike plattformer. Facebook er i dag mest populær blant de over 40 år, instagram og snapchat blant de mellom 18-39, mens tiktok er mest brukt av de mellom 13-29 år. Med retargeting-tjenester og annonsering i de ulike sosiale mediene, kan dere optimalisere hvor mange i flere målgrupper dere når ut til. 

Vi hjelper deg å sette opp en løsning som passer dere best. Bestill et møte med oss i dag.

 

3. Gode læringsmuligheter

Dere som er i utdanningsbransjen forstår kanskje spesielt godt hvor viktig det er å aldri slutte å lære. Lærer dere å anvende nye verktøy, apper og markedsføringskanaler, utvides deres kunnskap. Ikke bare lærer dere å anvende den spesifikke appen eller verktøyet, men det vil gjøre det lettere å tilpasse seg stadig nye utviklinger. Ny kunnskap har også en tendens til å spire nye tanker og idéer. 

 

4. Være en trendsetter

Gå foran som et forbilde, vær først ute i deres felt med å integrere nye måter å markedsføre på. Ikke bare vil dere oppnå en autoritet innen deres arbeidsområde, men dere vil også utnytte momentet til å tiltrekke målgruppen deres og vokse som varemerke. Dere vet noe andre ikke vet og utnytter den lave konkurransen i markedet. På denne måten styrker dere merkevaren og deres renomme, både blant konkurrenter og målgruppen. 

 

5. Være relevant

Vi jobber konsistent med å skape et positivt bilde av vårt merkevare og identitet, samt for å holde oss relevante for våre målgrupper. Fordi vi ikke kan kommunisere merkevaren til enhver tid, tilbyr trender en god måte å forsterke merkevarens identitet og relevans. Trender åpner i tillegg opp for å kommunisere på en helt ny og kreativ måte; svært effektivt om det gjøres rett.

  Det er essensielt å utvikle seg i tråd med forandringene som skjer i verden. Forandringene som skjer, påvirker måten mennesker tenker og handler. Man vet aldri hvor mye utslag trender vil gi, men man vinner aldri om man intet våger. Det kan faktisk ha rake motsatte effekt. 

 

Utfordring: hvordan fange oppmerksomheten

Det blir stadig mer krevende å fange oppmerksomheten til våre målgrupper, spesielt de vi henter fra nett, apper og sosiale medier. Det er svært viktig å være synlig på disse plattformene; det er jo tross alt her målgruppene bruker mesteparten av tiden sin. Men i en tid der ‘scrolling’ er et dagligdags begrep og skjer i rekordfart, er utfordringen å fange deres oppmerksomhet. 

Forskning viser at du har 8 sekunder på å fange noens oppmerksomhet. På sosiale medier derimot, antas det at du ikke har mer enn 2-3 sekunder. Det forandrer måten vi må markedsføre på betraktelig. Dersom dere ikke har eksperter innen området - finn noen som er det. 

studentum.no har eksperter innen flere markedsføringstrender på huset, f.eks. TikTok-annonser og Instagram- og Facebook Retargeting. Vi skreddersyr, produserer og følger opp annonsene for deg. 

Du kan lese med om våre tjenester her eller booke møte for veiledning:

 

Book et møte
Picture of Guro Rønning
Guro Rønning

Digital Content Specialist & Account Manager på studentum.no