Slik lager dere de beste nyhetsbrevannonsene

 

Med annonseplass i våre nyhetsbrev kan dere fange oppmerksomheten til flere av våre aktive medlemmer, enda flere med en gjennomtenkt annonse. Men hvordan gjør man det? Her finner dere våre tips til neste gang dere skal sende inn materiale til oss.

Ønsker dere å booke annonseplass i et av våre nyhetsbrev, eller få mer informasjon om en av våre andre tjenester? Kontakt oss, så hjelper vi deg!

Bestill et møte
 
Overskrift - dette skal dere tenke på

Overskriften er den første teksten mottakeren leser i annonsene og avgjør ofte om de fortsetter å lese brødteksten. Den bør reflektere budskapet i annonsen, uten å fortelle for mye (vi har derfor en maksgrense på 40 tegn i overskriften, inklusive mellomrom).

Tips:

  • Hold det kort
  • Vær tydelig på budskapet
  • Bruk spørsmål
  • Skap nysgjerrighet

Brødtekst - våre beste tips når dere skriver

Brødteksten i annonsen får være på maksimalt 500 tegn, inklusive mellomrom. Dere ønsker å fange oppmerksomheten til relevante mottakere. For å få til dette er det viktig å få frem budskapet på en kort og presis måte. Det bør derfor ikke være et mål å bruke opp alle tillatte tegn, fokusér på en presis og engasjerende tekst. Har dere nye studietilbud og vil fylle plassene? Har dere ledige studieplasser? Nyhetsbrev er den perfekte kanalen! 

Tips:

  • Fang leserens oppmerksomhet kjapt
  • Få frem budskapet
  • Bruk bullet points (om det er hensiktsmessig)
  • Unngå å skrive tekst på makslengden bare fordi dere kan, fokuser på innholdet
     
Bilde - slik velger dere det beste

Bildene skal være 580 x 280 pixler uten tekst, men med logo om dere ønsker det. Forsøk å finne bilder som reflekterer deres målgruppe, innholdet i brødteksten og som gir en troverdig og relevant følelse. Pass på at motivet passer inn i bildestørrelsen, slik at ingenting viktig blir klippet ut. Det finnes flere gratis verktøy dere kan bruke for å klippe bildet i rett størrelse, f.eks. pixlr.com. 

Tips

  • Bruk bilder med høy kvalitet, bra lys og klare farger
  • Bruk gjerne bilder fra deres skole, klasserom eller på deres studenter

To gode nyhetsbrevannonser:

trp


Linker

For å ta hensyn til våre mottakere og sørge for at flest mulig mottar mailene i innboksen, tillater vi kun én link som brukes i bildet, maks én gang i teksten og i knappen. Avhengig av hva dere ønsker å promotere, må dere bestemme om linken skal gå til deres skolepresentasjon med alle deres utdanninger eller til en spesifikk utdanning. 

OBS! Linker i nyhetsbrevannonser går kun internt til studentum.no

Frist for innlevering av materiale

Fristen for å levere inn materiale til nyhetsbrevet er 10 arbeidsdager før utsendelse. Kommunikasjonsteamet kontakter dere god tid i forveien og ber om materiale. Fristen er satt for at det skal være tid til å legge inn materialet og slik at dere får korrigert før utsendelse. 

Oppsummert

Dette skal dere tenke på når dere lager en nyhetsbrevannonse: 

  • Vær kort og presis
  • Få frem budskapet
  • Fang leserens oppmerksomhet
  • Bruk bilder med høy kvalitet, bra lys og klare farger
Picture of Guro Rønning
Guro Rønning

Digital Content Specialist & Account Manager på studentum.no