I løpet av en dag legger du mest sannsynlig merke til forskjellige reklamer i ulike formater. Online brukes annonser med iøynefallende grafikk og tekst for å få oppmerksomhet fra mennesker som besøker hjemmesider og sosiale medier. Disse annonsene kan rettes mot en valgt målgruppe, slik at du kan nå ut til akkurat de personene som er interessert i ditt produkt.
Takket være Facebook Ads Manager kan du inspirere mennesker som tidligere har besøkt din nettside til å komme tilbake og browse videre. Dette er kjent som “retargeting”, som innebærer å annonsere for mennesker som allerede kjenner til din merkevare, men som enda ikke har konvertert. Vi bruker denne formen av annonsering både på Facebook og Instagram, som er gode plattformer for å nå ut til potensielle studenter.
Siden 2019 har vi på studentum.no produsert retargeting annonser for våre kunder med mål om å markedsføre deres skole og utdanningene de tilbyr. Vi har installert en Pixel, som kort fortalt er en kodesnutt på vår nettside, som samler inn informasjon når våre besøkende har klikket seg inn på en skole- eller utdanningspresentasjon. I Facebook Ads Manager bruker vi denne informasjonen for å skape relevante målgrupper for annonsen.
Når du kjøper retargeting som ekstratjeneste hos oss på studentum bestemmer du selv hvilke utdanninger og kategorier annonsen skal presentere. Vi lager deretter annonsen for dere hvor vi velger ut bilder og skriver tekst. Når annonsen er ferdigprodusert sender vi deg et forslag som du har rett til å korrigere opp til 2 ganger.
Målgrupper
Facebook Ads Manager gjør det mulig å annonsere for rett publikum. Dette gjøres gjennom å skape tre ulike målgrupper for hver enkelt kampanje.
- Retargeting: Denne målgruppen inkluderer tidligere besøkende på studentum.no. Målgruppen baseres ofte på spesifikke kategorier for at den skal bli så relevant som mulig.
- Lookalike: Dette er en ny målgruppe med personer som ligner på de eksisterende besøkende som vi finner i retargeting-målgruppen.
- Interesser: Denne målgruppen baseres på brukerens interesser. En kampanje kan for eksempel vises til personer som er interessert i reiseliv og turisme kombinert med utdanning, hvis annonsen promoterer utdanning i hotell- eller reiselivsledelse.
Utover dette baseres målgruppen på demografi og alder, slik at annonsene kun vises til de med størst interesse.
Annonseformat
Det finnes flere ulike annonseformat å velge mellom i Ads Manager. Disse er et enkelt bilde, bildekarusell, en enkel video eller en karusell med video. Da det ofte er flere utdanninger som skal promoteres i en annonse bruker vi som regel en bildekarusell med eller uten video som lenker til de ulike utdanningene.
Bilder og tekst
Å velge riktig bilde eller video til deres retargeting annonse er viktig for å optimere synlighet og click rate. Vi anbefaler at man bruker bilder av campus/skole, arbeid, studerende, eventyr eller opplevelser. Alt etter hva annonsen skal representere. Vi bruker bilder/video med god kvalitet fra vår interne bildebank som vi mener passer til utdanningen i annonsen.
Når det kommer til tekst anbefaler vi at denne er inspirerende, informativ og med en vennlig tone. Det kan for eksempel være å fortelle hva som er unikt med utdanningene dere tilbyr og fokusere på hvorfor akkurat deres skole er det riktige valget for mottakeren.
Retargeting via studentum.no
Her kan du se et gjennomsnittsresultat for annonsene vi på studentum.no har publisert for våre kunder.
Rekkevidde | Eksponeringer | Annonseklikk | CTR | |
Gjennomsnittsverdi | 22 241 | 49 398 | 342 | 0,7% |
Rekkevidde: Antallet personer som har sett annonsen minst en gang.
Eksponeringer: Hvor mange ganger annonsen har blitt vist.
Annonseklikk: Antallet klikk på lenker i annonsen.
CTR: Klikkfrekvens - hvor mange av de som ser annonsen som faktisk klikker på den.
Vil du teste retargeting som annonseform hos oss? Send en forespørsel til din kontaktperson hos oss eller bestill et møte.