Slik lager dere de beste direkteutsendelsene

 

Har dere booket en direkteutsendelse på studentum.no? Når dere leverer materialet er det noen ting som er verdt å tenke på. Her er våre tips til å lage en bra utsendelse. 

Emneraden - det første mottakeren ser

Emneraden er den første setningen mottakerne leser, etter avsendernavnet. Denne setningen avgjør ofte om mottakeren åpner mailen eller ikke. Emneraden skal være kort, inspirerende og tydelig formidle hva mailen inneholder. For at teksten skal være synlig på alle skjermer, skal den ikke være mer enn 50 tegn, inkludert mellomrom.

Eksempler på bra emnerader:
  • Bli en prosjektleder fra sofaen
  • Kreative utdanninger som gir karrieremuligheter
Overskrift - skap engasjement

Vær kort og tydelig, maks 40 tegn inklusive mellomrom. Bruk gjerne overskriften som en oppfordring eller et direkte spørsmål, som også henger sammen med emneraden. 

Eksempler på gode overskrifter
  • Vil du bli en markedsføringsspesialist? 
  • Velg en utdanning med praksis!
Tekst - tenk kort og presist

Maks antall tegn er 800, inkludert mellomrom. Det betyr ikke at det bør være et mål å bruke opp alle tegnene likevel.

Hensikten med brødteksten er å engasjere leserne slik at de klikker seg videre for å lese mer om deres utdanninger. En av de beste måtene å gjøre dette på, er å unngå å gi all informasjon i direkteutsendelsen. Skriv for eksempel om hva som skiller dere fra andre skoler, hvorfor en spesifikk utdanning dere tilbyr er den beste, eller kanskje dere har et aktuelt event dere vil spre - direktemail er den perfekte kanalen!

Bilde

Bildene skal være 580 x 280 pixler uten tekst, men med logo om dere ønsker det. Forsøk å finne bilder som reflekterer deres målgruppe, innholdet i brødteksten og som gir en troverdig og relevant følelse. Pass på at motivet passer inn i bildestørrelsen, slik at ingenting viktig blir klippet ut. Det finnes flere gratis verktøy dere kan bruke for å klippe bildet i rett størrelse, f.eks. pixlr.com. 

Tips
  • Bruk bilder med høy kvalitet, bra lys og klare farger
  • Bruk gjerne bilder fra deres skole, klasserom eller på deres studenter

Linker

Du kan inkludere 3 linker i direkteutsendelsen; én som brukes i bildet og knappen og to linker i brødteksten. Når dere velger linkene dere skal bruke er det viktig at de reflekterer innholdet i utsendelsen.

OBS! Linker i direkteutsendelser går kun internt til studentum.no 

Innlevering av materiale

Kommunikasjonsteamet kontakter dere god tid i forveien og ber om materiale. Når innleveringsfristen er, avhenger av hvilken dato dere har booket utsendelsen. Fristen settes alltid i god nok tid til at dere får korrigert innholdet. 

Oppsummert

Dette skal dere tenke på når dere lager en direkteutsendelse: 

  • Følg en rød tråd: fra emneraden gjennom alt innhold
  • Vær kort og presis
  • Få frem budskapet
  • Fang leserens oppmerksomhet
  • Bruk bilder med høy kvalitet, bra lys og klare farger

 

Ønsker dere å booke en direkteutsendelse gjennom oss, eller informasjon hvilke andre tjenester vi tilbyr? Kontakt oss, så hjelper vi dere!

Bestill et møte



Picture of Guro Rønning
Guro Rønning

Digital Content Specialist & Account Manager på studentum.no