Slik velger du bilder til dine utdanningspresentasjoner

Å velge hvilke bilder som skal representere din skole og dine utdanninger kan være vanskelig. Hva skal du tenke på når du velger bilder? Hvilke bilder er bra bilder? Vi gir deg våre beste tips for å lykkes med valget.

Det er enklere for leseren å ta inn informasjon når den inneholder bilder. Hvorfor er det slik? Fordi farge og former fanger oppmerksomheten til leseren. Med riktig valg av bilder kan du løfte din utdanningspresentasjon litt ekstra.

Hvordan velger du riktig bilde?

Et bilde sier mer enn tusen ord, men må bildet fortelle hele historien? Nei, det viktigste er at bildet er personlig, har god kvalitet, er relevant og formidler det du ønsker. Et godt og gjennomtenkt visuelt språk er viktig i dagens digitale verden. Velg hvilke bilder du bruker med omhu, og sørg for at disse representerer din bedrift på en god måte.

Slik velger du riktig bilde:

• Velg bilder med bra lys og klare farger
  • Bruk bilder med god kvalitet
  • Bruk bilder som reflekterer din målgruppe
  • Velg bilder som gir en troverdig opplevelse
  • Tenk på mangfold – bildene skal representere ulike mennesker, etnisiteter, kjønn og alder

Unngå å bruke bilder som:

• Er for små og har dårlig kvalitet
  • Viser overdramatiserte uttrykk og følelser
  • Ser iscenesatte ut
  • Er sammensatte som ett collage
  • Er for hardt redigerte

Hvor finner du bra bilder?

Hvis du ikke har tid eller kompetanse til å ta egne bilder fra din bedrift, er redningen bildebanker. Her finner du bilder innenfor ulike kategorier som kan passe til din utdanningspresentasjonen.

Det kan også vært lurt å leie inn en fotograf som tar bilder og dokumenterer en vanlig dag i din bedrift. Selv om det medfører en ekstra kostnad kan det lønne seg i det lange løp, da du kan bruke bildene på forskjellige måter og i forskjellige kanaler.

Tips på en gratis bildebank er:

Tips! Utnytt plassen du har på din nettside og bruk bilder i full bredde for å fange leserens oppmerksomhet. Gjennom å ha en enhetlig struktur og å være nøye med hvor du plasserer bildene dine vil du forbedre helhetsinntrykket av nettsiden. Du kan for eksempel bruke bilder i starten av en ny seksjon slik at den besøkende forstår og gjenkjenner layouten. Bilder er også perfekte å bruke for å dele opp lange tekster, da de vil oppleves som enklere å lese med respektive uten bilder.